Sármán Nóra, a csipkék magyar királynője

s1.jpgSármán Nóra nevét egyetlen arának sem kell bemutatni, ugyanis Párizs és London után a magyar lányok szívébe is belopta magát a fiatal divattervező. A budapesti dizájner 2010-ben diplomázott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, ahol mesékbe illő menyasszonyi ruha kollekciójával elnyerte a legjobb diplomának járó Rektori Díjat. De ne szaladjunk ennyire előre, a kezdetekről kérdeztem Nórát.

 

- ‘Már a nagymamám is menyasszonyi ruha varrással foglalkozott, anyukámmal volt közös üzletük, szóval mi ebbe beleszülettünk a testvéremmel, hiszen kiskorom óta ruhákat rajzolok és nőket. Imádtam papírbabákat készíteni, volt olyan babám, amelyiknek száz ruhája is volt! Állandóan ruhákat terveztem, számomra ez mindig is önkifejezés volt. Sose volt kérdés, hogy mivel szeretnék foglalkozni, nekem a nagymamám megmondta, hogy a kisképzőbe kell mennem textil szakra, mikor még ovis voltam.’ Ez így is lett, sokunk szerencséjére. Nóra már kiskorában is karaktereket képzelt el papírbabáinak, és ezeknek a különböző figuráknak más-más stílusú gardróbot álmodott meg. Így az évek alatt szépen körvonalazódott ki a tervezőben az igazi Nora Sarman-nő, aki játékos és önkifejező; aki nem akar a tipikus menyasszony jelmezbe bújni, hanem önmaga akar lenni. Nóra saját elmondása szerint, kell némi romantika is a tervezéseihez, de a magabiztosság is egy elengedhetetlen tulajdonsága a Nora Sarman-nőnek. A dizájner szerint minden ruhának van személyisége, és mélyen hisz abban, hogy végül a ruha találja meg a hozzá leginkább illő arát. ‘Szerintem a ruha ad egy karaktert!’ - tette hozzá Nóra. ‘Gyakran inspirálnak mitológiai lények és mesehősök, olyan nők, akiknek ma is van mondanivalójuk. Akár úgy is fogalmazhatnék, hogy ezek az alakok a múzsáim, akik inspirálnak, és végül hús-vér nőalakokon válnak igazán tökéletessé az általam tervezett darabok.’

s3.jpg

Nóra 2005-ben szakmai gyakorlaton vett részt a párizsi Cymbeline tervezőműhelyében, ahol szemközelből sajátíthatta el a francia szabászatot, ami a mai munkásságára is nagy hatással van. 2009-ben Erasmus ösztöndíjasként fél évig a London College of Fashion hallgatója volt, ahol a csapatban való munkát tapasztalta meg, ugyanis több náció feltörekvő dizájnerével kellett együtt dolgoznia. Nóra 2011-ben alkotta meg első önálló kollekcióját, és sikere azóta is töretlen. Az elmúlt években sokat változtak a tervező kollekciói, szezonról szezonra egyre tudatosabban kreálja meseszép csipkecsodáit. Ami a mai napig egyetlen kollekcióból sem hiányozhat, azok a megérzések, ami a divattervezésben elengedhetetlen.  ‘Nagyon érdekes, hogy a menyasszonyi ruha trendek sokkal lassabban változnak, mint a klasszikus trendek. Akárhogy is nézzük a menyasszonyi ruha a nő leghagyományosabb ruhája a gardróbjában. A mai napig vannak olyan tényezők, amik meghatározzák az esküvői ruhákat: ilyen például a fehér szín, a hosszú szoknya, az uszály és a csipke használata. Ugyan ezek olyan dolgok, amiket el-el lehet hagyni, de ha mindet elhagyod, az már nem menyasszonyi ruha. A elmúl években a legnagyobb változást Katalin hercegné Sarah Burton tervezte Alexnder McQueen ruhája hozta, amit a 2011-es hercegi esküvőn viselt. Az eseményt követően lett újra népszerű a hosszú ujjú ruha,  ami egyik személyes kedvencem a szezonban.’

Fotó: Zsolyomi Norbert

 

A trendek mellett a márka legfrissebb 2019-es kollekciójáról is kérdeztem Nórát: ‘A legújabb ruháim könnyedek, kényelmesek és konforosak, ellenben továbbra is a romantika jellemzi az összeállításaimat. Az aktuális szezonban a kétrészes ruhákat szeretik a legjobban a vendégeim, hiszen nemcsak vagány darabok, hanem praktikusak is! Hiszen amellett, hogy karcsúsít és kiemeli a derekat, nem mellesleg optikailag nyújtja is az arát. Nem beszélve arról sem, hogy ezek a darabok vagányok, de mivel francia csipkéből készülnek romantikusak is egyben. Talán a legnagyobb érv a kétrészes darabok mellett, hogy a darabok külön-külön az esküvő után is hordhatóak - ki ne szeretne többször is belebújni abba a ruhába, amit élete nagy napján viselt?’ Nóra legújabb darabjait a 2019-es tavaszi kollekciókat felvonultató Budapest Central European Fashion Week-en volt szerencsém élőben is látni, ahol feltűnt, hogy a klasszikus fátyol helyett több összeállítást szalmakalap koronázza meg. ‘Ez valójában a kollekcióm egyik inspirációs forrása is volt, a fesztelen menyasszony megalkotása. A tavaszi darabok múzsája Marie Antoinette volt: mikor a francia királyné megunta a merev parókákat és a nehéz brokátokat, elkezdte pásztorlánykának képzelni magát, és a könnyed ruhákat szalmakalapokkal kombinálta. Így jött az ötlet, hogy felkérjem a Vecsei Millinery márkát,  hogy tervezzen kalapokat a kollekciómhoz, melyben teljesen szabad kezet kapott a márka alapítója Vecsei Zsófi. Így végül több szaténkalap is helyet kapott a kollekcióban a szalmakalapok mellett.’ A gyűjteményt a fekete bársony szalagok tették még varázslatosabbá, melyek remek kontrasztot alkottak a könnyed légies, áttetsző anyaokkal - ezen kiegészítő is Marie Antoinette kettős életére reflektál. Noha a hazai menyasszonyok még óckodnak a feketétől a esküvőjük napján, finom rózsaszín vagy épp egy könnyed pasztell kék szalaggal bátran merik feldobni meseszép ruháikat azon a bizonyos nagy napon.

s2.jpg

Mára Sármán Nóra neve egyet jelent a minőségi, modern menyasszonyi ruhák fogalmával. Sikere töretlen, mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy idén haza is vitte a Glamour magazin Women of the Year legjobb divattervező díjára. A tervezőnő a mai napig minden egyes ruha elkészítésében részt vesz, nagyon sokat varr maga is kézzel, hogy az elkészült ruhadarab épp olyan legyen, amilyennek megálmodta. Ennek és a rengeteg kézimunkának köszönhető az, hogy minden darab egyedi és megismételhetetlen. Nóra saját elmondása szerint minden egyes boldogan távozó arát sikerként él meg, mégis van egy különleges piros ruha a gyűjteményében ami sokkal fontosabb, mint a többi. A 2017-es Oscar-gála nemcsak a Mindenki című immár Oscar-díjas alkotástól volt hangos, hanem az elbűvölő Szamosi Zsófitól is, aki a gála színpadán egyszóval tündökölt Sármán Nóra tervezésében. A magyar dizájner álmodni sem mert ekkora sikerről, hiszen a díjátadó gála után több nemzetközi magazin is elismerően nyilatkozott arról a bizonyos piros ruháról. Talán tréfásan hangzott, mikor Sármán Nóra azt mondta, hogy a ruhái karakterekkel bírnak, ellenben biztos vagyok benne, hogy a kreációit valóban körüllengi valami megmagyarázhatatlan attitűd, amitől ruhái végtelenül nőiesek, sejtelmesek és romantikusak egyaránt.  

 

Az interjú rövidített változata megtekinthető nyomtatott verzióban és online az Új Nő felületén is (itt).

 

FACEBOOK | INSTAGRAM

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszcouture.blog.hu/api/trackback/id/tr6515220486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.