A nagy Balenciaga sztori

kiemelt.pngCristóbal Balenciaga máig talán a legismertebb francia couturier, aki egy vérbeli spanyol. A temperamentumos divattervező 1919-ben alapította divatházát, ami 2022-ben egyet jelent a luxus fogalmával, és Demna Gvasalia vezetésével napjaink legmeghatározóbb márkájává nőtte ki magát. 

Cristóbal is, ahogy sok kortársa, édesanyja műhelyében ismerkedett meg a szabászattal, ugyanis édesanyja varrónőként dolgozott. Mindössze tizenkét éves volt, mikor szabótanoncként kezdett el dolgozni, tehetségére azonnal felfigyelt a spanyol nemesség, így szinte azonnal Madridba került a még mindig csak tinédzser Balenciaga. A dizájner tervezéseit szinte azonnal a spanyol királyi család és az arisztokrácia kezdte viselni, így szinte kézenfekvő volt, hogy megalapítsa saját nevével fémjelzett divatházát Cristóbal. 1919-ben nyitotta meg első szalonját San Sebastianban, amit egy madridi és egy barcelonai szalon követett. Sajnos, a spanyol polgárháború arra kényszerítette, hogy bezárja spanyol üzleteit, és Balenciaga Párizsba költözött, ahol 1937-ben megnyitotta első párizsi couture szalonját. Az első világháború párizsi éveinek elejét is megbélyegezte, és csak a háború évei után vált nyilvánvalóvá, hogy Cristóbal Balenciaga egy korát megelőző dizájner, akit kortársai, maga Christian Dior, Pierre Balmain vagy épp Coco Chanel, is csak dicsőíteni tudtak. De vajon mi volt Balenciaga sikerének titka?  

kiemelt_1.png

Az 50-es években hódított a Dior-féle New Look, azaz a habos-babos nagy szoknyák és az extra karcsú derekak, ezzel ellentétben Balenciaga egy teljesen új nézőpontot és sziluett vonalat alkotott, soha nem látott szerkezeti terveivel. Vonalai lineárisabbak lettek eltérve az akkor divatos homokóra alaktól.  A spanyol születésű tervező mestere volt a szabászatnak, és képes volt merész illusztrációit papírról a valóságra fordítani. Az 50-es évek végére teljesen átformálta a női divatot, a mára már ikonikusnak számító ún. zsákruháival. A kiszélesített vállak és az eltávolított derék egy csapásra népszerű lett az egész világon. Ekkoriban Balenciaga szalonjában olyan nagy nevek tanultak, mint például Paco Rabanne, Emanuel Ungaro, Hubert de Givenchy vagy épp Oscar de la Renta. Váratlanul, 1968-ban vonult vissza az aktív tervezéstől és zárta be szalonjait, előbb Párizsban, majd Madridban. A bezárást a francia adók nagyságával, illetve az amerikai divat tömeggyártásának berobbanásával magyarázta. Balenciaga utolsó éveit Spanyolországban töltötte és 1972-ben, 77 éves korában hunyt el.

kiemelt_2.png

Balenciaga vintage

 

Az 1968-as bezárás nem jelentette a ‘Balenciaga márka’ végét, hiszen 1986-ban Jacques Bogart szerezte meg a márka jogait. Az első kollekciót Michel Goma tervezte, akit vegyes véleményekkel fogadtak, őt 1992-ben Josephus Thimister holland tervező váltotta, aki megkezdte a Balenciaga márka újradefiniálását. Az ő ideje alatt csatlakozott a márkához Nicolas Ghesquiere, aki 1997-ben vezető tervezővé lépett elő, és vele együtt megérkezett a várva várt siker is, a Balenciaga újra felkerült a divattérképre! 2001-ben a Balenciagát felvásárolta a Kering csoport, ami már akkor olyan márkákat csoportosított, mint a Gucci, Saint Laurent vagy épp a Bottega Veneta. Az új vezetőség és Ghesquiere közt egyre nagyobb volt a feszültség, de a francia dizájner tervezései nemcsak a vörös szőnyeges események állandó résztvevői lettek, hanem Anna Wintour gardróbjában is egyre több Balenciaga by Ghesquiere darab kapott helyet. Az akkori Balenciaga arról volt ismert, hogy avantgárd, fejlett szerkezeti darabokat készít, a klasszikus divaton túllépve előrevetíti a női konfekciódivat jövőjét. 2012-ben a konszern bejelentette, hogy véget ér Ghesquiere 15 éves megbízása, és Alexander Wang váltja őt a kreatív tervezői poszton. Wang mindössze három évig vezette a francia divatházat, akit 2015-ben Demna Gvasalia váltott, akivel elindult a márka második reneszánsza! 

kiemelt_3.png

Balenciaga by Nicolas Ghesquiere 

 

Demna grúz származású divattervező, a 92-es orosz-grúz háború elől családjával menekült Nyugat-Európába, munkásságára máig a Kelet-Európai gyökerei vannak hatással, nem mellesleg remekül vegyíti a két világ kulturális különbségeit. 2009-ben Demna csatlakozott a Maison Martin Margiela-hoz, ahol 2013-ig a női kollekciókért volt felelős. Később a Louis Vuitton női konfekciós kollekciók vezető tervezője lett, kezdetben Marc Jacobs majd Nicolas Ghesquiere (ugye Ghesquiere korábban a Balenciaga vezető tervezője is volt) kreatív vezetősége alatt. Majd jött a Vetements… 2014-ben Demna bátyjával, Gurammal megalapította saját divatmárkáját, mellyel céljuk a klasszikus divat felforgatása volt, amit jócskán sikerült is felforgatniuk. Első ready-to-wear kollekcióját a párizsi divathéten mutatta be, és nemcsak a szokatlan modellek, de a keleti gyökerek inspirálta darabok azonnal a nyugati kultúra, mondhatni a klasszikus divat kedvence lett. Anna Wintour talán az elsők közt viselt nyilvánosan Vetements darabokat, így a siker előre könyvelhető volt. Senki sem gondolta volna, hogy Demna ilyen gyorsan a divatvilág egyik ennyire meghatározó tervezője lesz, és azt pedig még inkább senki sem gondolta volna, hogy 2015-ben máris a Balenciagához igazol, mint a nagy múltú francia divatház kreatív igazgatója.  

kiemelt_4.png

Demna Gvasalina debütáló kollekciója.

 

Demna debütáló Balenciaga kollekciójában az alapító ikonikus sziluettjeit gondolta újra, amit a Vetements védjegyének számító klasszikus posztszocialista tapéta printekkel vegyített, na és ez volt az a kollekció is, ami újra divatba hozta a technikai kabátokat és a pufi dzsekik is igazi high fashion termékekké nőtték ki magukat. Demna többek közt újragondolta a sokunk nagymamájának kedvenc szivárványcsíkos bevásárlótáskáját is. Majd jött az első férfi kollekciója, melyben bemutatásra került Demna első ikonikus Balenciaga darabja, a jól ismert kék IKEA táska luxus változata. Majd szépen sorjában jöttek az elmólt évek must have termékei, a ‘csúnya’ papi sportcipők, az oversize dzsekik és a loose fazonú farmernadrágok. A márka legújabb hit terméke az Y2K trendeket idéző ‘Moto’ táska, ami egy csapásra lett a Gen Z közkedvelt kiegészítője, és mondanom sem kell, hogy a tásta egyszerűsített változata az összes fast fashion bolt kínálatában megtalálható. A grúz tervező mára nemcsak a divat és a luxus megkerülhetetlen alakja lett, hanem a popkultúra meghatározó személyisége is. Gyakranta merít ihletet a techno és rave partik világából, így vezetése alatt újjá éledt a brutalista építészeti irányzat is, amely stílusban épült újjá a több emeletes londoni Balenciaga bolt is, amely enteriőrje mára a követendő példa lett számos más márkának is. Demna stílusa olyannyira meghatározó, hogy Hollywood is kénytelen követni és a Dűne mozik látványvilága is nagyban Demna látásmódját követi.  

kiemelt_5.png

Kim Kardashian, mint a márka 2022-es kampányarca és márka nagykövet

 

Annak ellenére, hogy a mai Balenciaga nem kifejezetten az én stílusom, ettől függetlenül Demna Gvasalia korunk egyik legtehetségesebb tervezője, aki nem csak egy divattervező, hanem egy művész, egy kreatív ember. Itt muszáj megemlítenem azt, ahogy egy-egy kollekció látványához nyúl. Az elmúlt években a bemutatóival főleg a globális felmelegedésre próbálta felhívni az emberek figyelmét, talán a legelgondolkodtatóbb a 2022-es őszi bemutató volt, ahol a modellek egy üveg kalitka mögött vonultak, ahol hatalmas orkán és havazás volt. Igen, ennyire közel vagyunk ahhoz, hogy havazást már csak mesterségesen, egy üveg kalitkában élhessünk át… És a pontot az i-re a 2023-as tavaszi show tette fel, ami a korábbi bemutató tovább gondolása volt, hiszen több tonnányi sarat vitetett a stadionba, ahol a bemutató zajlott. A sár egyrészt próbálta felhívni a figyelmünket a fenyegető természeti katasztrófákra, de másrészt a orosz-ukrán háborúra is reflektált. A sár ugyanúgy szimbolizálta a ukrán tömegsírokat is, amit a nyugati hatalmak a magatartásukkal csak támogatnak. A történet talán még inkább hátborzongatóbb, hogy Demna és családja 1992-ben szintén az orosz megszállás elől menekült nyugatra, na meg ahogy az alapító is egy háború miatt volt kénytelen újradefiniálni az életét.  

Mi sem magyarázhatná jobban, hogy Demna Gvasalia egy Joliejoker volt a Kering csoporttól, hisz mára a Balenciaga a világ vezető luxusmárkája nőtte ki magát, talán sosem generált olyan magas eladásokat, mint napjainkban, egy márka amely az első volt, aki elfogadja a kriptovalutát fizetőeszközként, egy XXI. századi márka, amely együtt fejlődik és reflektál a metaverzum fejlődésére, na és Demna volt az is, aki 1968 után először tervezett haute couture kollekciót a Balenciaga háznak. A Balenciaga ma is egy avantgárd márka, ami nemcsak diktálja a divatot, hanem túllépve azt előrevetíti a konfekciódivat jövőjét.

 

Forrás: Vogue.com, Wikipedia.com

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszcouture.blog.hu/api/trackback/id/tr7317979506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása